Terraforming


Vaknade typ 16:00 nångång idag av att jag skulle göra mat ;) om inte det så skulle jag nog sovit till 18 säkert haha eftersom att jag somnade först 6-7 på morgonen.. och jag sover i 12 timmar och är vaken i 12 timmar det är helt sjukt för mig :P men iaf.. jag gjorde Kyckling med Wok och Nudlar. En av mina favoriträtter så sjukt gott det är! Jag tog kokosmjölk och såklart hemligheten bakom allt... Soya. Nomnom. Såg på tv nyss som jag gör ofta, eh.. det var om Fysiker som försökte komma på ideer/lösningar om hur man kan börja bo på Mars, riktigt intressant men enligt min åsikt tycker jag man inte ska försöka. Vi är menade att bo på jorden.. mer behöver jag inte säga.. Mars är ju täckt av Is, och är för kallt för oss att leva på och har poler precis som Jorden. Och is betyder Vatten, vatten betyder liv. I isen och berggrunderna är det massa koldioxid. Och vad gör man för att det ska bli varmare där? Jo, växthuseffekten. Om man värmer upp koldioxided som försvinner den, och då kom dom på en idè att antingen bygga MASSA kärnkraftvärk där som avdunstar varmt vatten, det gör att Koldioxiden far upp och som på Jorden har Mars ett Ozonlager men väldigt tunt, det gör att värmen aldrig stannar kvar där. Men ju mer koldioxid det kommer desto tjockare blir lagret och värmen stannar kvar. Det var en lösning som skulle ta 100 år.. en annan var att man ska he motorer på en Asteorid eller Komet som ska kollidera med Mars. Det motsvarar över tjugo tusen atombomber vilket skulle hetta upp planeten. Och hur dom hade tänkt att detta skulle gå var att använda Jupiter den störta planeten i solsystemet och även den med störst dragningkraft. Man styr Asteoriden på sidan av Jupiter så man kommer in i draginsfältet, detta kommer att göra att Asteoriden rundar planeten så den styrs mot Mars.. vad tycker ni om det här med att försöka bosätta sig på Mars?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0